PYTANIA I ODPOWIEDZI

PYTANIA I ODPOWIEDZI

Pytania i odpowiedzi

 

 

1. Dlaczego zmieniono ustawę?

Zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi mają sprawić, że nikomu nie będzie opłacało się wyrzucać śmieci na dzikie wysypiska, bo wszyscy mieszkańcy będą objęci systemem zbierania odpadów. Celem zmian jest również zwiększenie poziomu recyklingu i odzysku odpadów zebranych selektywnie, a także zmniejszenie masy odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. Śmieci to cenny surowiec i należy je ponownie wykorzystywać.
Gmina, wymagając od nas właściwego postępowania ze śmieciami, jednocześnie zapewni nam do niego warunki, np. tworząc miejsca, w których będzie można pozbyć się nietypowych odpadów.


2. Kto składa deklarację?

W przypadku budynków wielorodzinnych deklarację składa wspólnota, w imieniu której wszystkie czynności wykonuje zarząd lub zarządca wspólnoty. W zasobach spółdzielni mieszkaniowych deklarację składa zarząd spółdzielni, a w przypadku budynków jednorodzinnych właściciel nieruchomości bądź inny podmiot władający nieruchomością. Mieszkańcy zabudowań jednorodzinnych deklaracje składają do Urzędu Miasta Ełku, pokój nr 2, ul. Piłsudskiego 2, a opłaty wnoszą na konto Urzędu Miasta Ełku podane w deklaracji. Natomiast mieszkańcy zabudowań wielorodzinnych dostarczają oświadczenie do zarządcy (spółdzielnia mieszkaniowa, lub wspólnota) i tam również wnoszą opłaty.


3. Jakie będą konsekwencje niezłożenia deklaracji?

W przypadku nie złożenia deklaracji prezydent określi w drodze decyzji wysokość opłaty, biorąc pod uwagę szacunki, w tym średnią ilość odpadów powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.


4. Kto będzie sprawować nadzór nad prawidłowym postępowaniem z odebranymi od nas śmieciami przez zbierającą je firmę?

Nadzór nad prawidłowym zagospodarowaniem przez odbierającego odpadów będzie sprawować gmina.

 

5. Czy gmina może wykorzystać opłatę za śmieci na inne cele?

Nie. Ustawa jasno wskazuje, jakie koszty mogą być pokryte z wpływów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Są to koszty:

  • odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
  • tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • obsługi administracyjnej tego systemu,
  • jeżeli gmina przejęła obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki – koszt związany z wyposażeniem nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

Żadne inne wydatki nie mogą być pokrywane z wpływów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobranymi od mieszkańców.

 

6. Co w sytuacji, gdy gmina nie zdąży zorganizować systemu na czas?

Od 1 lipca tego roku gmina stanie się właścicielem odpadów komunalnych wytwarzanych na jej terenie i będzie musiała zapewnić odbiór śmieci od mieszkańców. To najważniejsza zmiana wprowadzona ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Od tej pory wywozem naszych śmieci zajmie się firma wybrana przez gminę w drodze przetargu. Gminom, które go nie zorganizują, grożą kary finansowe. Jeśli nie zapewnią one mieszkańcom odbioru śmieci, wówczas mieszkańcy mają prawo przekazać je firmie odbierającej odpady na koszt gminy.

 

7. Czy dzikie wysypiska znikną?

Wyrzucanie śmieci na dzikie wysypiska przestanie się opłacać. Obecnie około 1/3 Polaków nie jest objętych żadną umową na wywóz odpadów. Gdzie trafiają ich śmieci, możemy się tylko domyślać. Od 1 lipca 2013 r. wszyscy będą objęci opłatą za wywóz śmieci.


8. Kto dostarcza pojemniki na odpady?

Koszt dostarczenia pojemników, przygotowania i utrzymania miejsca na pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych ponosi właściciel nieruchomości. W przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych zarząd wspólnoty i spółdzielni w zabudowaniach wielorodzinnych odpowiedzialny jest za dostarczenie pojemników i ich oznaczenie. Co do zasady to właściciel nieruchomości odpowiada za zapewnienie pojemników na odpady.


9. Gmina zdecydowała, że opłatę za odbiór odpadów będzie naliczać za osobę. Jak obliczyć stawkę w taki sposób, aby była najbardziej wiarygodna i miarodajna?

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą rada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę:

  • liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę,
  • ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych (dane statystyczne z GUS lub z krajowego planu gospodarki odpadami),
  • koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
  • przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie.

Ponadto, rada gminy ustala niższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli są zbierane w sposób selektywny, to znaczy, jeżeli zbiera od mieszkańców odpady już posegregowane. Osoby segregujące za wywóz śmieci zapłacą mniej!


10. Co oznacza hasło – niższa stawka opłaty dla segregujących odpady?

To nie hasło. Osoby segregujące odpady będą płacić mniej od tych, które ich nie segregują. Ustawa nakazuje gminom, żeby naliczały opłaty za wywóz śmieci zgodnie z tą zasadą.
Nie będzie można jedynie zadeklarować sortowania, a wyrzucać wszystkich śmieci na raz – firma odbierająca odpady ma obowiązek powiadomić gminę o przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów i potraktować je jako zmieszane odpady komunalne.

 

11. Czy stawka opłaty za wywóz odpadów komunalnych może zostać zmieniona w trakcie roku?

Tak, w przypadku gdy gmina stwierdzi, że nieprawidłowo oszacowała koszty systemu. Wtedy musi podjąć uchwałę o zmianie stawki opłaty.

 

12. Do którego pojemnika powinnam wrzucić opakowanie (kartonik) po mleku?

Do pojemnika na odpady suche lub zmieszane. Pudełko po mleku to opakowanie wielomateriałowe. Ze względu na swoją zawartość nie może być wrzucone do pojemnika na odpady mokre, gdyż zawiera dodatek sztucznych tworzyw.

 

13. Czy butelki PET i nakrętki od butelek trzeba segregować osobno?

Butelki PET (najlepiej odkręcone zgniecione) i nakrętki od butelek wyrzucamy razem do pojemnika na odpady suche lub zmieszane.

 

14. Gdzie mam wyrzucić stary telewizor czy lodówkę?

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będzie można wystawić w pobliżu pojemników na odpady zarówno w zabudowie wielorodzinnej jak i jednorodzinnej. Odpady te będą również bezpłatnie odbierane w Punkcie Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Sp z o. o. w Siedliskach oraz w punkcie zbiórki zlokalizowanym na terenie miasta.

 

15. Co z odpadami po remoncie - czy gmina ma obowiązek odebrać śmieci w ramach opłaty?

Odpady po remoncie można bezpłatnie oddać w Punkcie Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów w Siedliskach prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Sp z o.o. w Siedliskach. Odpady można dostarczyć indywidualnie pojazdem o tonażu do 3,5 Mg.


16. Co jeśli inni mieszkańcy bloku nie będą segregować?

Mieszkańcy bloków korzystają ze wspólnych pojemników do zbierania odpadów. Jeżeli część mieszkańców nie segreguje odpadów, wówczas naliczana jest opłata według wyższej stawki, ustalonej przez radę gminy (tzn. stawki za odpady zmieszane).

Sytuacja, gdzie niewielka liczba mieszkańców nieruchomości nie będzie segregować śmieci i będzie wrzucać je do pojemnika na odpady zmieszane, prawdopodobnie zostanie uwzględniona jako margines błędu zakładany przez firmę odbierającą śmieci.

 

17. Kto od połowy tego roku będzie odbierał moje śmieci?

Firma, z którą gmina zawrze umowę na odbieranie odpadów komunalnych. Gmina ma obowiązek wybrania firmy odbierającej odpady komunalne od właścicieli nieruchomości wyłącznie w drodze przetargu. Powierzenie tego zadania własnej jednostce organizacyjnej, np. gminnej spółce, jest możliwe tylko w sytuacji, gdy zostanie przekształcona w spółkę prawa handlowego, stanie do przetargu i w drodze przetargu wygra z innymi podmiotami. Jest tak dlatego, żeby firmy konkurujące o zlecenie, oferowały możliwie najlepsze ceny za swoje usługi.

 

18. Co powinienem zrobić przed 1 lipca?

Właściciel nieruchomości posiadający aktualnie podpisaną umowę z firmą odbierającą śmieci powinien z odpowiednim wyprzedzeniem wypowiedzieć umowę na wywóz odpadów. W przypadku rozwiązania albo wygaśnięcia umowy przed rozpoczęciem działania nowego systemu odbioru śmieci, właściciel nieruchomości jest obowiązany poinformować o tym gminę. Od 1 lipca 2013 r. każdy mieszkaniec gminy będzie zobowiązany płacić gminie za wywóz śmieci.

 

19. Co powinienem zrobić, jeśli mam podpisaną umowę na odbiór śmieci z firmą wywozową?

Obecne umowy nie przestaną obowiązywać automatycznie. Dlatego właściciele nieruchomości, którzy mają podpisane umowy na odbiór śmieci powinni je rozwiązać. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, że od połowy roku będą musieli zapłacić podwójnie - gminie i firmie, z którą mają podpisaną umowę. Należy w swoim urzędzie gminy dowiedzieć się, kiedy dokładnie zacznie funkcjonować nowy system odbioru śmieci i sprawdzić w swojej umowie z firmą warunki jej wypowiedzenia. Biorąc pod uwagę te dwa terminy, należy w odpowiednim czasie rozwiązać dotychczasową umowę z firmą.

 

20. Co to jest deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?

Jest to dokument, w którym zadeklarujesz, czy będziesz segregować śmieci czy nie. Pamiętaj, jeśli zdecydujesz się na sortowanie odpadów, zapłacisz niższą stawkę! Pamiętaj, niezłożenie deklaracji jest karane tak samo, jak niedostarczenie zeznania podatkowego. Jeśli nie dopełnisz tego obowiązku lub podasz nieprawdziwe informacje, prezydent określi wysokość opłaty za wywóz śmieci, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.